Rabu, 26 Oktober 2011

insan bernama wanita

"Wanita solehah sesejuk mata memandang."

Aku selalu mendengar prasa itu disebut. Memang betullah prasa tersebut diwujudkan. Perkenalan dengan seorang sahabat baru-baru ini telah menjadikan aku mengiakan kenyataan tersebut. Orangnya tidaklah sesejelita mana, bukanlah ingin mengutuk atau mencaci tetapi aku sungguh tertarik apabila memandang majahnya, sungguh menenangkan, sestenang mata memandang. Pakaiannya, pertuturannya, akhlaknya, sungguh membuatkan diriku ingin menjadi sepertinya. Sekali aku memandang wajahnya, seperti segala masalah aku terbang dan hilang sudah.. Wajahnya seperti bercahaya, sungguh indah. SubhanaAllah.. Hebatnya wajah-wajah insan2 yang bermunajat kepada Allah.. Sungguh menenangkan..




Semoga aku menjadi insan2 terpilih seperti itu. AMIN...

*kata-kata hikmah dari sebuah blog*
+Sungguh rugi orang yang memiliki rupa yang cantik namun tidak menghiasi kecantikannya dengan iman. 

+Sungguh rugi orang yang diciptakan dengan rupa yang tampan, namun tidak pernah membasuh mukanya dengan air mata taubat.

+Rugilah orang membeli neraka dengan kenikmatan sesaat di dunia yang sementara.   Kenikmatan yang ditawarkan hawa nafsu  akan berakhir dengan segera, sementara azab neraka tidak akan berakhir selama-lamanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan